در آستانه ماه مارس سال ۲۰۲۵، بازار کارتهای گرافیک شاهد رقابتی داغ و هیجانانگیز خواهد بود. دو غول صنعت پردازندههای گرافیکی، انویدیا و AMD، در حال آمادهسازی برای عرضه نسل جدیدی از کارتهای گرافیک رده متوسط خود هستند که توجه بسیاری از علاقهمندان به دنیای فناوری را به خود جلب کرده است. با ما در آیتی پرس همراه باشید.
انویدیا با معرفی کارتهای GeForce RTX 5060 و RTX 5060 Ti که بر پایه معماری پیشرفته Blackwell طراحی شدهاند، به میدان میآید. در مقابل، AMD نیز با عرضه کارتهای Radeon RX 9070 و RX 9070 XT آماده رقابت میشود. این رویارویی در بخش گیمینگ رده متوسط، میتواند تأثیر قابل توجهی بر بازار داشته باشد و انتخابهای جدیدی را پیش روی مصرفکنندگان قرار دهد.

براساس اطلاعات درز کرده از منابع سختافزاری چینی در پلتفرم دوئین، بهویژه منابع نزدیک به شرکت ZOTAC، سری RTX 5060 تصمیم جالبی در طراحی خود گرفته است. این کارتها به جای استفاده از کانکتور برق ۱۶ پین جدید 12V-2×6 انویدیا، همچنان از کانکتورهای ۸ پین سنتی بهره میبرند. این تصمیم هوشمندانه، فرآیند ارتقا را برای کاربرانی که از منابع تغذیه قدیمیتر استفاده میکنند، بسیار سادهتر خواهد کرد.

نکته قابل توجه در مورد این کارتهای جدید، نیازمندیهای انرژی آنهاست. گزارشها حاکی از آن است که برای استفاده از این کارتها، به یک منبع تغذیه حداقل ۶۵۰ واتی نیاز خواهد بود که در مقایسه با نسل قبل (سری RTX 4060)، افزایش ۱۰۰ واتی را نشان میدهد. توان گرافیکی کل (TGP) برای مدل RTX 5060 معادل ۱۵۰ وات و برای نسخه Ti به ۲۰۰ وات میرسد.
هرچند انویدیا هنوز مشخصات نهایی را به طور رسمی تأیید نکرده است، اما شایعات حاکی از آن است که RTX 5060 Ti در دو نسخه متفاوت عرضه خواهد شد: یکی با حافظه ۸ گیگابایتی و دیگری با ظرفیت ۱۶ گیگابایت GDDR7. هر دو نسخه از یک گذرگاه حافظه ۱۲۸ بیتی بهره میبرند که میتواند عملکرد قابل قبولی را برای بازیهای مدرن فراهم کند.
