کال آو دیوتی: بلک اپس 6 – Call of Duty Black Ops 6، بازیکنان را به قلب نبردهای مخفیانه میبرد و تجربهای پرهیجان را در دنیایی آشوبزده و نزدیک به آینده ارائه میدهد. داستان بازی حول یک گروه ویژه جدید، به رهبری مأموری کارآزموده میچرخد که توطئهای جهانی را کشف میکند – توطئهای که ثبات جهان را به خطر میاندازد. بازیکنان در محیطهای متنوع و دورههای تاریخی گوناگون – از شهرهای جنگزده تا پایگاههای نظامی پیشرفته – به مأموریتهای چالشبرانگیزی میپردازند که نیازمند تفکر استراتژیک و همکاری گروهی است.
این نسخه با ارائه مأموریتهای متنوعتر و تأکید بیشتر بر مکانیکهای مخفیکاری، میراث نسخه پیشین را ارتقا میدهد. همچنین امکانات جدیدی مانند گجتهای بیشتر و سیستم پیشرفت شخصیت به بازی افزوده شده است. با ما در آیتی پرس همراه باشید.
استودیوی تریآرک، این بازی را با استفاده از موتور IW (اینفینیتی وارد) توسعه داده است. این موتور طی سالها بهطور چشمگیری بهبود یافته و قابلیتهای پیشرفتهای در زمینه گرافیک، فیزیک و هوش مصنوعی برای ارتقای تجربه کلی بازی به آن اضافه شده است. اگرچه بازی از ریتریسینگ پشتیبانی نمیکند، مجموعه گستردهای از فناوریهای بهبود تصویر در آن گنجانده شده است: DLSS با پشتیبانی از DLAA، نسخههای ۱ و ۳ FSR، NVIDIA Image Scaling، FidelityFX CAS و Intel XeSS. همچنین تولید فریم از طریق FSR 3 و DLSS 3 پشتیبانی میشود.
این بررسی، عملکرد بازی را روی طیف گستردهای از کارتهای گرافیک معاصر ارزیابی میکند، تنظیمات کیفیت تصویر را مقایسه میکند و مصرف حافظه ویدیویی را تحلیل میکند تا درک بهتری از نیازمندیهای سختافزاری برای تجربه بهینه ارائه دهد.
تمام تصاویر با تنظیمات (Extreme) و بدون استفاده از فناوریهای بهبود تصویر مانند DLSS گرفته شدهاند. برای مشاهده گالری میتوانید از کلیدهای جهتنما استفاده کنید.
تنظیمات گرافیکی Call of Duty Black Ops 6:
حالتهای نمایش:
– چهار گزینه در دسترس: “تمام صفحه”، “بدون حاشیه”، “پنجرهای” و “پنجره تمام صفحه گسترده” (برای سیستمهای چند نمایشگر)
تنظیمات پایداری:
– امکان تنظیم جداگانه محدودکننده FPS و V-Sync برای محیط بازی و منو
– قابلیت غیرفعالسازی کامل V-Sync بدون محدودیت FPS پنهان
پیشتنظیمات کیفیت:
– پنج سطح: “نهایی”، “فرا”، “متعادل”، “پایه” و “حداقل”
– حالت حداقل با وضوح رندر ۵۰٪، سایر حالتها با وضوح ۱۰۰٪
وضوح پویا:
– قابلیت تنظیم خودکار وضوح رندر برای دستیابی به نرخ فریم بین ۳۰ تا ۳۰۰
فناوریهای بهبود تصویر:
– گزینههای متنوع شامل FSR 1.0، FSR 3.0، DLSS، DLAA، NVIDIA Image Scaling، FidelityFX CAS و XeSS
– امکان تنظیم شارپنس فقط برای فناوریهای NVIDIA
– قابلیت استفاده همزمان از DLSS و تولید فریم FSR در کارتهای قبل از سری GeForce 40
مدیریت حافظه:
– امکان تنظیم سقف مصرف VRAM براساس ظرفیت کارت گرافیک
– مفید برای زمانهای استفاده همزمان از برنامههای دیگر
تحلیل فنی Call of Duty Black Ops 6
سنجش عملکرد کارتهای گرافیک بر پایه دو معیار میزان استفاده از حافظه گرافیکی و نرخ فریم (FPS) صورت گرفته است. این ارزیابی با استفاده از ۲۵ بازی مختلف انجام شده تا نتایج واقعبینانهای از عملکرد در طیف گستردهای از رابطهای برنامهنویسی، موتورهای بازیسازی و سبکهای مختلف بازی ارائه دهد.
معرفی و تحلیل بازی Call of Duty Black Ops 6
Call of Duty: Black Ops 6 آخرین عنوان از مجموعه محبوب تیراندازی اول شخص استودیو Treyarch است. این نسخه با ترکیب عناصر کلاسیک سری و نوآوریهای جدید، در بستری از عملیاتهای مخفیانه روایت میشود.
ویژگیهای اصلی گیمپلی شامل ترکیب ماموریتهای تیراندازی خطی با مخفیکاری، بهرهگیری از سیستم حرکتی پیشرفته و گجتهای جدید میشود. همچنین روایت شاخهای بازی امکان تصمیمگیریهای متنوع را فراهم کرده و طراحی مراحل نیز الهام گرفته از Black Ops 2 است.
از نقاط قوت بازی میتوان به اکشن سریع و پرتحرک، طراحی سینمایی در سطح فیلمهای اکشن و تنوع در سبکهای بازی اشاره کرد. اجرای حرفهای روایت در سبک داستانهای جاسوسی و تجربه متنوع گیمپلی از ماموریتهای مخفیانه تا سکانسهای اکشن نیز از دیگر ویژگیهای برجسته این عنوان هستند.
برای علاقهمندان به بازیهای تکنفره اکشن-ماجرایی، مطالعه نقدها و تماشای ویدیوهای بیشتر پیشنهاد میشود تا دید کاملتری نسبت به این عنوان پیدا کنند.
موتور گرافیکی Call of Duty Black Ops 6
بازی از موتور اینفینیتی وارد (IW) بهره میبرد که ریشه در موتور Quake، ساخته بیش از دو دهه پیش استودیو id Software دارد. با وجود توسعه چشمگیر این موتور و افزوده شدن قابلیتهای پیشرفته مانند نورپردازی بلادرنگ و محیطهای تخریبپذیر پویا، جلوههای بصری بازی قدری قدیمی به نظر میرسند.
طراحی محیط و جلوههای بصری Call of Duty Black Ops 6
نقشهها از طراحی دقیق و ساختار متنوعی برخوردارند، هرچند استفاده مکرر از سطوح صاف، از جذابیت بصری آنها کاسته است. نورپردازی و سایهپردازی هوشمندانه به واقعگرایی محیطها کمک کرده است. سیستم انعکاس screen-space، با مصرف بهینه منابع، جلوههای قابل قبولی ارائه میدهد.
کیفیت مدلسازی و بافتهای Call of Duty Black Ops 6
صحنههای کاتسین و مدل چهرهها کیفیت بالایی دارند، اما در مقایسه با عناوین برجستهای چون Hellblade 2 یا The Last of Us، در سطح پایینتری قرار میگیرند. محیطهای داخلی، علیرغم تولید با کیفیت، از یکنواختی و کمبود جزئیات هندسی رنج میبرند. کیفیت بافتها در مقایسه با بازیهای اخیر مبتنی بر Unreal Engine پایینتر است، اما انیمیشنهای واقعگرایانه شخصیتها این نقص را تا حدی جبران میکنند.
بهینهسازی و دسترسیپذیری
کامپایل شیدرها در ابتدای اجرای بازی حدود دو دقیقه زمان میبرد، اما نیازی به انتظار برای شروع بازی نیست. این فرآیند تنها در صورت تغییر سختافزار گرافیکی یا بهروزرسانی درایور تکرار میشود. سرعت بارگذاری مراحل مناسب است و تنها گاهی افت موقت کارایی در برخی نقشهها مشاهده میشود. تنظیمات متنوع دشواری و گزینههای گسترده برای تنظیم جلوههای بصری و کاهش مشکلات حرکتی، تجربهای شخصیسازیشده را برای کاربران فراهم میکند.
جلوهها و افزایشدهندهها:
بلک اپس ۶ از فناوریهای NVIDIA DLSS، AMD FSR و Intel XeSS به همراه قابلیت تولید فریم پشتیبانی میکند که ویژگی بسیار ارزشمندی است. این بازی از معدود عناوینی است که امکان فعالسازی همزمان تولید فریم FSR و DLSS را فراهم میکند. این قابلیت بهویژه برای دارندگان کارتهای GeForce سری ۳۰ و قدیمیتر که به تولید فریم DLSS (مختص سری ۴۰) دسترسی ندارند، اهمیت دارد. میدان دید پیشفرض بازی کمی محدود است، اما بهراحتی قابل تنظیم است؛ من از تنظیم ۱۰۵ درجه استفاده کردم.
نیازمندیهای سختافزاری Call of Duty Black Ops 6:
برخلاف اکثر بازیهای منتشرشده در سال ۲۰۲۴، کال آو دیوتی بلک اپس ۶ بهینهسازی مطلوبی دارد. برای دستیابی به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در وضوح ۱۰۸۰p با تنظیمات نهایی و بدون افزایشدهندهها، تنها به کارتهای گرافیک RTX 3060، RX 6600 یا RX 5700 XT نیاز دارید. حتی Intel Arc A770 با ۵۹ فریم بر ثانیه تقریباً به این هدف میرسد. برای مانیتور ۱۴۴۰p به RX 7600، RTX 3070 یا قویتر نیاز خواهید داشت. برای اجرا در وضوح ۴K با ۶۰ فریم، کارتهای RTX 4070 Ti، RX 6900 XT، RX 6800 XT و قدرتمندتر مناسب هستند.
علیرغم استفاده از درایورهای بهینهشده از تمام سازندگان، عملکرد بازی روی کارتهای AMD بهطور چشمگیری بهتر از NVIDIA است. در وضوح ۴K، RTX 4090 به ۱۰۲ فریم بر ثانیه میرسد، RX 7900 XTX با ۸۹ فریم در رتبه بعدی قرار دارد و RTX 4080 Super را با اختلاف ۱۵ فریمی پشت سر میگذارد. حتی RX 7900 XT نیز از RTX 4080 Super سریعتر است و این برتری در تمام ردهها مشهود است.
شاید بپرسید چرا پیش از این درباره این موضوع نشنیدهاید. AMD به جز یک اطلاعیه مطبوعاتی ساده، تبلیغات خاصی نکرده است. این در حالی است که اگر NVIDIA چنین برتری داشت، به تمام تولیدکنندگان محتوای فنی دسترسی زودهنگام میداد. جای تعجب است که چرا AMD از این فرصت نادر برای کسب حداکثر پوشش خبری استفاده نکرده است. برای آزمایشهای خود، صحنهای سفارشی در یک محیط باز بزرگ انتخاب کردیم. برخی مناطق، بهویژه فضاهای داخلی، نرخ فریم بسیار بالاتری دارند.
مقیاسپذیری عملکرد Call of Duty Black Ops 6:
مقیاسپذیری عملکرد بازی عالی است. تغییر تنظیمات از “نهایی” به “حداقل” میتواند افزایش بیش از ۶۰ درصدی در نرخ فریم ایجاد کند. این ویژگی برای کاربران با سختافزار قدیمیتر بسیار مفید است. تصاویر مقایسهای ما نشان میدهد که کیفیت بصری بازی همچنان مطلوب است و تفاوتها عمدتاً در سایهها، بافتها و مدلهاست.
حافظه ویدیویی مورد نیاز Call of Duty Black Ops 6:
آزمایشهای ما نشان میدهد که مصرف VRAM در این نسخه از کال آو دیوتی بسیار بهینه است. حتی در وضوح ۴K به سختی از ۱۲ گیگابایت فراتر میرود و در پایینترین تنظیمات حدود ۴ گیگابایت مصرف میکند، بنابراین اکثر کارتهای گرافیک میتوانند بازی را بدون مشکل اجرا کنند.
در مجموع، کال آو دیوتی: بلک اپس ۶ بازگشتی موفق به ریشههای اصلی مجموعه است. کمپین جذاب جاسوسی، مأموریتهای انعطافپذیر و صحنههای اکشن باکیفیت، آن را به گزینهای مناسب برای علاقهمندان به بازیهای تیراندازی اولشخص داستانمحور تبدیل کرده است. نظری درباره بخش چندنفره ندارم زیرا آن را تجربه نکردهام.