انویدیا در یک پست در بلاگ خود از عملکرد خارق العاده معماری گرافیکی بلکول پرده برداشته است. این معماری گرافیکی جدید انویدیا که در فاز اول قرار است تنها برای مصارف صنعتی و دیتاسنترها عرضه شود. با ما در آیتی پرس همراه باشید.
براساس گفته انویدیا این معماری گرافیکی بلکول قرار است در مصارف کشف دارو، شبیه سازی فیزیک محور و محاسبات علمی بدرخشد. هنگامی که این معماری نخستین بار در کنفرانس GTC 2024 معرفی شد، انویدیا آمارهای خارقالعادهای را نشان داد ولی به توضیحات تکمیلی معماری آن نپرداخت. حال این شرکت تصمیم گرفته تا اطلاعات تکمیلی بیشتری را در مورد این تکنولوژی یعنی معماری گرافیکی بلکول ارائه دهد.
مشخصات معماری گرافیکی بلکول:
با توجه به جزئیات، یکی از مهمترین اهداف انویدیا با معماری گرافیکی بلکول کاهش هزینه و نیازهای مصرف انرژی است. انویدیا اعلام کرده که پلتفرم بلکول میتواند الگوهای آبوهوایی را با ۲۰۰ برابر هزینه کمتر و ۳۰۰ برابر استفاده از انرژی کمتر شبیهسازی کند، در حالی که شبیهسازی digital twin شامل کل کره زمین میتواند با کاهش ۶۵ درصدی هزینه و ۵۸ درصدی مصرف انرژی انجام شود.
انویدیا همچنین در مورد توانایی دوگانه-دقت FP64 (نقطه شناوی) گرافیکهای بلکول نیز توضیح میدهد که 30 درصد سریعتر از معماری هاپر میباشد. هر چیپ گرافیکی هاپر H100 حدود 34 ترافلاپس در FP64 را فراهم میکند و هر چیپ بلکول B100 حدود 45 ترافلاپس عملکرد در FP64 ارائه میدهد. بلکول عمدتاً به صورت سوپرچیپ GB200 عرضه میشود که شامل دو چیپ گرافیکی و CPU گریس هاپر است بنابراین حدود 90 ترافلاپس توانایی FP64 را دارد، در حالی که تنها یک چیپ آن از شتابدهندههای اینستینکت ایامدی MI300X و MI300A با توانایی FP64 به ترتیب 81.7 و 61.3 ترافلوپس پایینتر است.